Załącznik
do zarządzenia Nr 250/IX/OR-2024
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
z dnia 17 września 2024 r.
Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych
Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich, ul. 1 Maja 15, 57-200 Ząbkowice Śląskie, NIP 8870011210, REGON 000526110, tel.: +48 74 816 53 00, email: urzad@zabkowiceslaskie.pl
(wersja z dnia 12.09.2024)
Podstawy prawne procedury zgłoszeń wewnętrznych:
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).
2. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17, ze zm.).
3. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344, ze zm.).
4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz.Urz.UE.L 2016 Nr 119, str. 1, ze zm.
§ 1.
Definicje
Określenia użyte w Procedurze oznaczają:
1) działania
odwetowe - bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie
w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem i które
narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić
nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań
przeciwko sygnaliście, a także próba lub groźba takiego działania, w tym:
a) odmowa nawiązania stosunku pracy;
b) wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
c) niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
d) obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
e) wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
f) pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
g) przeniesienie na niższe stanowisko pracy;
h) zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
i) przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
j) niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
k) negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
l) nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej lub środka o podobnym charakterze;
m) przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
n) mobbing;
o) dyskryminacja;
p) niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
q) wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
r) nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
s) działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
t) spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
u) wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
2) podmiot prawny, zakład pracy, pracodawca – Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich, ul. 1 Maja 15, 57-200 Ząbkowice Śląskie, NIP 8870011210, REGON 000526110, tel.: +48 74 816 53 00, email: urzad@zabkowiceslaskie.pl;
3) pracownik – osoba pozostająca z pracodawcą w stosunku pracy;
4) sygnalista – osoba fizyczna, która zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w trakcie trwania tego stosunku lub już po ich ustaniu;
5) Pełnomocnik ds. zgłoszeń naruszeń prawa, Pełnomocnik – osoba wyznaczona przez podmiot prawny odpowiedzialna za funkcjonowanie niniejszej procedury i realizację zadań z niej wynikających, upoważniona przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń, podejmowania działań następczych obejmujących weryfikację zgłoszenia, występowanie o dodatkowe informacje i dalszą komunikację z sygnalistą;
6) zgłoszenie – zidentyfikowane przez sygnalistę działanie będące naruszeniem prawa, procedur i standardów etycznych obowiązujących w podmiocie prawnym oraz dokonane przez sygnalistę za pośrednictwem wyznaczonych do tego kanałów komunikacji;
7) zgłoszenie wewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa, procedur lub standardów etycznych obowiązujących w zakładzie pracy;
8) zgłoszenie zewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa, procedur lub standardów etycznych obowiązujących w zakładzie pracy Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu właściwemu ze względu na materię prawa, którego zgłoszenie dotyczy.
§ 2.
Zasady ogólne
1. „Procedura zgłoszeń wewnętrznych” – zwana dalej Procedurą lub PZW, określa zasady i tryb zgłaszania przez sygnalistów naruszeń prawa oraz zawiera informacje, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
2. Przyjmowanie zgłoszeń i prowadzenie działań następczych są kluczowymi elementami prawidłowego i bezpiecznego zarządzania zakładem pracy w zakresie identyfikowania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich wyeliminowania oraz ograniczania ryzyka ponownego wystąpienia na wszystkich poziomach organizacyjnych. PZW stanowi element kontroli zarządczej.
3. Wdrożony w zakładzie pracy proces przyjmowania zgłoszeń umożliwia wszystkim sygnalistom dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem specjalnych i niezależnych kanałów komunikacji, w sposób zapewniający ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminującym lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania, mogącymi być następstwem takiego zgłoszenia.
4. Fakt dokonywania zgłoszeń w dobrej wierze nie może skutkować działaniami odwetowymi ani próbami lub groźbami zastosowania takich działań.
5.
Sygnalista dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący
zgłoszenia stanowiącego nadużycie nie podlega ochronie prawnej przewidzianej w ustawie
o ochronie sygnalistów. Takiej ochronie nie podlega również sygnalista, który
przy dokonywaniu zgłoszeń podaje celowo i świadomie błędne lub nieprawdziwe informacje.
6. Zobowiązanymi do stosowania niniejszej Procedury są wszyscy pracownicy i współpracownicy podmiotu prawnego, którym ustawa o ochronie sygnalistów zapewnia ochronę prawną, wskazani w § 1 pkt 4 PZW.
7. Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji przekazuje się informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. PZW dostępna jest na stronie WWW pod adresem: https://idpo.pl/pzw/6f71b24b3cf9904bb938d9fccaf851f9fabf4b48.htm.
8. Zgłoszenia będące przedmiotem niniejszej Procedury mogą dotyczyć:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela –
występujące
w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami
wskazanymi w pkt 1–16,
w zakresie w jakim naruszenia mogą mieć miejsce w podmiocie prawnym.
§ 3
Pełnomocnik ds. zgłoszeń naruszeń prawa
1) przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych;
2) podejmowanie działań następczych;
3) weryfikacja zgłoszeń wewnętrznych;
4) komunikacja z sygnalistą;
5) przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej;
6) zachęcanie do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych, w przypadku gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego;
7) prowadzenie szkoleń dla pracowników z zakresu zgłaszania naruszeń prawa i wdrożonej PZW;
8) wprowadzanie danych dotyczących zgłoszeń naruszeń prawa i prowadzonych działań następczych do systemu iDPO.
1) zachowania w tajemnicy informacji, w tym danych osobowych mogących skutkować ustaleniem tożsamości sygnalisty lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
2) niezwłocznego przekazania zgłoszenia naruszenia Pełnomocnikowi ds. zgłoszeń naruszeń prawa;
3) usunięcia zgłoszenia z systemów informatycznych, które nie są dedykowane PZW (usunięcie wiadomości email ze wszystkich folderów poczty, która nie została przeznaczona do przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa).
§ 4.
Sposoby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych
1. Sygnalista może dokonać zgłoszenia wewnętrznego w następujący sposób:
a) elektronicznie za pośrednictwem adresu email: zgloszenie@naruszenia-prawa.online;
b) elektronicznie za pośrednictwem formularza na stronie: https://idpo.pl/whistleblowing/formularz.php?pid=6f71b24b3cf9904bb938d9fccaf851f9fabf4b48;
c) pisemnie w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Zgłoszenie naruszenia prawa”;
d) ustnie, w tym za pośrednictwem nagrywanej lub nienagrywanej linii telefonicznej pod numerem telefonu +48 511 793 443;
e) podczas bezpośredniego spotkania w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
2. Zgłoszenie naruszenia prawa powinno zawierać w szczególności:
a) przedmiot naruszenia prawa;
b) dane osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do jej identyfikacji;
c) przybliżony czas wystąpienia naruszenia;
d) dane sygnalisty oraz innych osób, które mają lub mogą mieć z nim związek;
e) wszelkie inne informacje mające związek z naruszeniem prawa, w tym ewentualne dowody naruszenia;
f) w przypadku zgłoszenia anonimowego, wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniającego zachowanie anonimowości.
Punkt f) nie ma zastosowania w przypadku zgłoszenia naruszenia prawa za pośrednictwem formularza elektronicznego, o którym mowa w ust. 1 lit. b Procedury.
3. W celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji o podjętych działaniach następczych, a także w celu zapewnienia ochrony prawnej przed działaniami odwetowymi wskazanymi w ustawie o ochronie sygnalistów, zgłoszenia naruszeń prawa powinny umożliwiać identyfikację zgłaszającego.
4. Realizacja Procedury zgłoszeń wewnętrznych zapewnia ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu naruszenia prawa. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
5. Podmiot prawny dopuszcza przyjmowanie zgłoszeń anonimowych. Tryb przyjmowania zgłoszeń anonimowych następuje w trybie określonym w niniejszym paragrafie.
§ 5.
Wstępna analiza zgłoszenia
1. Po otrzymaniu zgłoszenia naruszenia prawa jest ono rozpatrywane zgodnie z zasadami określonymi w Procedurze, o ile charakter i przedmiot zgłoszenia nie uzasadniają rozpatrzenia go w trybie przewidzianym odrębnymi regulacjami wewnętrznymi bądź przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
2.
Po
otrzymaniu zgłoszenia, Pełnomocnik ds. zgłoszeń naruszeń prawa dokonuje
wstępnej analizy zgłoszenia pod kątem tego, czy informacje w nim zawarte
umożliwiają rozpatrzenie zasadności zgłoszenia, a gdy zajdzie taka potrzeba,
kontaktuje się
z sygnalistą, o ile jest to możliwe.
3. Jeśli zgłoszenie pozwala na przeprowadzenie weryfikacji jego zasadności, a ponadto według opisu zgłoszenia zachodzi prawdopodobieństwo wystąpienia naruszenia prawa, Pełnomocnik ds. zgłoszeń naruszeń prawa wszczyna i prowadzi postępowanie wyjaśniające.
4.
Pełnomocnik
może angażować w postępowanie wyjaśniające przedstawicieli innych komórek
organizacyjnych podmiotu prawnego, o ile w jego ocenie wiedza
i doświadczenie takich osób mogą być przydatne w procedowaniu zgłoszenia.
5. Pełnomocnik nie podejmuje działań następczych w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy sprawy, która była już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia naruszenia prawa, a w ponownym zgłoszeniu nie zawarto istotnych, nowych informacji na temat naruszenia w stosunku do wcześniejszego zgłoszenia wewnętrznego. Adnotację o ponownym zgłoszeniu zamieszcza się w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
§ 6.
Rozpatrywanie zgłoszenia
a) przekazuje informację o wyniku postępowania wyjaśniającego najwyższemu kierownictwu podmiotu prawnego w celu podjęcia stosownych, następczych działań dyscyplinujących lub naprawczych zawartych w protokole wobec takiej osoby, której dotyczy naruszenie, przewidzianych właściwym dla danego pracownika regulaminem pracy lub wynikających z indywidualnej umowy o współpracę bądź ogólnie obowiązującymi przepisami prawa;
b) w terminie do 7 dni roboczych od przekazania informacji, o której mowa w pkt. a) powyżej, informuje pracownika, któremu zarzuca się dokonanie naruszenia, o dokonanym zgłoszeniu oraz przeprowadzonej formie weryfikacji zgłoszenia.
a) przekazuje informację najwyższemu kierownictwu podmiotu prawnego;
b) informuje osobę która mogła ponieść lub poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, w celu umożliwienia jej dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia;
c) niezwłocznie informuje o tym sygnalistę.
§ 7
Zgłoszenie zewnętrzne
§ 8
Zakaz działań odwetowych
1.
Jakiekolwiek
środki represji, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania,
jak również próby i groźby zastosowania takich działań wobec sygnalisty
dokonującego zgłoszenia, będą traktowane jako poważne naruszenie Procedury
i skutkować będą pełną odpowiedzialnością porządkową lub dyscyplinarną,
rozwiązaniem umowy lub zakończeniem współpracy, a także rodzić odpowiedzialność
materialną, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.
2. Działania odwetowe zostały definiowane w § 1 ust. 1 Procedury i są tożsame z wykazem działań wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
3. Jeżeli praca lub usługa były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usługi lub pełnionej funkcji, lub pełnionej służby nie wyklucza zastosowania wobec sygnalisty takiego działania.
4. Jeżeli praca lub usługa były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:
1) wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
2) nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
§ 9.
Prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych
1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń naruszeń prawa prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych w systemie iDPO.
a) numer zgłoszenia;
b) przedmiot naruszenia prawa;
c) dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
d) adres do kontaktu sygnalisty;
e) datę dokonania zgłoszenia;
f) informację o podjętych działaniach następczych;
g) datę zakończenia sprawy.
§ 10.
Przetwarzanie danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich, ul. 1 Maja 15, 57-200 Ząbkowice Śląskie, NIP 8870011210, REGON 000526110, tel.: +48 74 816 53 00, email: urzad@zabkowiceslaskie.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych dostępne są na stronie internetowej pod adresem: https://idpo.pl/klauzula.php?id=MTY5Nl8xMDZfMzU5 oraz w klauzuli informacyjnej stanowiącej załącznik nr 3 do Procedury.
§ 11.
Postanowienia końcowe
1.
W
sprawach nieuregulowanych w Procedurze zastosowanie mają przepisy ustawy
o ochronie sygnalistów oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
2. Zmiany procedury wymagają konsultacji z:
a) zakładową organizacją związkową albo zakładowymi organizacjami związkowymi, jeżeli w podmiocie prawnym działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, albo
b) przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz podmiotu prawnego, wyłonionymi w trybie przyjętym w podmiocie prawnym, jeżeli nie działa w nim zakładowa organizacja związkowa.
3. Procedura zgłoszeń wewnętrznych wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę za pośrednictwem systemu poczty elektronicznej oraz opublikowaniem jej w systemie iDPO.
Załącznik nr 1 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych
Rejestr zgłoszeń wewnętrznych
Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich, ul. 1 Maja 15, 57-200 Ząbkowice Śląskie, NIP 8870011210, REGON 000526110, tel.: +48 74 816 53 00, email: urzad@zabkowiceslaskie.pl
Numer zgłoszenia |
Przedmiot naruszenia prawa |
Sygnalista (dane kontaktowe) |
Osoba, której dotyczy zgłoszenie |
Data dokonania zgłoszenia |
Informacja o podjętych działaniach następczych |
Data zakończenia sprawy |
Uwagi/adnotacje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych
Data………………………..
Numer zgłoszenia:………….
Protokół
z przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa / ustnych wyjaśnień
1. Dane osoby składającej wyjaśnienia[1]:
b) imię i nazwisko:…………………………………………………………………….
c) dane do korespondencji……………………………………………………………
d) stanowisko/funkcja ………………….…………………………………………….
1. Treść wyjaśnień:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Omówienie skreśleń i poprawek w protokole (jeśli miały miejsce):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Załączniki do protokołu (jeśli występują):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Czynność zakończono ………………………………………………………………………………………………
5.
Osobę
składającą wyjaśnienia poinformowano o obowiązku zachowania tajemnicy odnośnie
do przebiegu niniejszych czynności i informacji uzyskanych w jej trakcie, oraz
o tym,
że uchybienie temu obowiązkowi stanowi naruszenie Procedury zgłoszeń
wewnętrznych
i może skutkować odpowiedzialnością porządkową lub dyscyplinarną, zgodnie z jej
postanowieniami.
………..……………………………… ……………………………………
podpis protokolanta podpis osoby składającej zeznania / wyjaśnienia
Załącznik nr 3 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych
|
Poniżej znajdują się informacje, których przekazanie
stanowi realizację obowiązku wynikającego z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w
sprawie ochrony osób fizycznych w związku |
Kto jest administratorem danych Państwa danych osobowych? |
Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich, ul. 1 Maja 15, 57-200 Ząbkowice Śląskie, NIP 8870011210, REGON 000526110, tel.: +48 74 816 53 00, email: urzad@zabkowiceslaskie.pl |
Kto pełni funkcję inspektora ochrony danych? |
Tomasz Trzciałkowski |
W jakim celu administrator danych przetwarza dane osobowe, oraz jaka jest podstawa prawna przetwarzania? |
Administrator przetwarza dane osobowe w celu przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa oraz prowadzenia działań następczych, o których mowa w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. |
Jakie są prawnie uzasadnione interesy realizowane przez administratora lub przez stronę trzecią? |
Stosownie do przepisów ustawy o ochronie sygnalistów
osoba, która poniosła szkodę |
Czy istnieją odbiorcy danych osobowych? Jakie są kategorie odbiorców? |
Tak. Odbiorcami danych będą osoby i podmioty, które przetwarzają dane osobowe sygnalisty w celu realizacji przyjętych procedur zgłoszeń naruszeń prawa, a także prowadzenia działań następczych oraz podmioty świadczące usługi doradztwa prawnego, a także podmioty dostarczające systemy informatyczne oraz hosting poczty elektronicznej. |
Czy administrator danych przekazuje dane osobowe do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej? |
Nie. Administrator nie przekazuje danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej. |
Przez jaki okres dane osobowe będą przechowywane? |
Dane osobowe przetwarzane na podstawie przepisów
ustawy o ochronie sygnalistów przetwarzane będą zgodnie z przepisem art. 29,
to znaczy, że dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń
wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat |
Jakie prawa przysługują Państwu na mocy RODO? |
Osoba, której dane dotyczą posiada następujące prawa: · żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych poza art. 15 ust. 1 lit. g; · ich sprostowania; · ograniczenia przetwarzania; · wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania; |
Czy przysługuje Państwu prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych? |
Tak. Dobrowolnie wyrażona zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. |
Gdzie można złożyć skargę? |
Jeżeli uznacie Państwo, że administrator danych nie przestrzega przepisów RODO, możecie Państwo złożyć skargę organowi nadzorczemu. W Polsce jest nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Szczegółowe informacje dotyczące trybu i sposobu złożenia skargi znajdziecie Państwo na stronie WWW Urzędu Ochrony Danych Osobowych (https://uodo.gov.pl/pl/83/155) oraz w punkcie kontaktowym inspektora ochrony danych. |
Czy podanie danych osobowych jest
wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy
jesteście Państwo zobowiązani do ich podania |
Podanie danych osobowych jest konieczne w przypadku, kiedy podmiot prawny nie uwzględnił anonimowego przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa zgodnie z art. 25 pkt 4 ustawy o ochronie sygnalistów. Odmowa podania danych osobowych spowoduje przyjęcie zgłoszenia anonimowego i prowadzenie działań następczych w sposób wskazany przepisami ustawy, w trybie przewidzianym dla zgłoszeń anonimowych. |
Czy dane osobowe służą zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji lub profilowaniu? |
Dane osobowe nie podlegają profilowaniu ani nie są
wykorzystywane |
|